Hreinn Fridfinnsson kan verkligen ladda ett rum med förväntan, och spänning. Han gör det med vardagliga ting, som exempelvis en brun pappkartong. Han ger kartongen en precis placering i rummet, och öppnar lådan. Plötsligt befinner sig betraktaren framför ett altarskåp, färglagt, preparerat och vackert.
Fridfinnssons verk är asketiskt koncentrerade, få och alldagliga, men starka i sitt uttryck. Verken kommer igen, i olika perspektiv, som upprepningar och dubbleringar. Symmetrin är en viktig i faktor i Fridfinnssons konst. Tillsammans med det asketiska, får symmetrin åskådaren att känna balansen i rummet. I Fridfinnssons fall blir det inte bara en visuellt harmonisk upplevelse. Det fokus konstnären tvingar in oss i är nästan våldsam. Medan vi glor in i en vanlig kartong upplever vi en slags helighet. Titeln ”Sacred” svarar väl till verkets förmåga.
Fridfinnssons konst ger många ingångar till kontemplation över livet, över meningen med konstnärligt arbete. Men i centrum står frågorna om vad vi gör med tiden, och vad den gör med oss. Konstnärens själv är upptagen av begreppet tid; ”Notions of time are always compelling. I read what comes my way about physics and mathematics, but I read as one who is uninitiated. The feeling and the interest in the essence of time is serious, but my dealing with time is not knowledge-based; it is more exploratory and feeling-based.”
Tiden är utgångspunkten för Hreinn Fridfinnssons konst. Det betyder att döden närvarar i hans verk. Det känns! Fridfinnsson försöker skapa en djupare mening, en livfullhet i värdelösa ting. Hans lyckas. Det gör hans konst ”Sacred”.
Utställningen, på Malmö konsthall, är en retrospektiv. Den spänner över fyra decennier av Fridfinnssons konst.
torsdag 28 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar