onsdag 6 februari 2008

Ingen macchiato under fastan?

Påsken infaller tidigt i år. Vårdagjämningen och Skärtorsdagen äger rum den 21 mars. Idag är det Askonsdagen, den kristna fastan tar sin början."Askonsdagen inleder den fyrtio dagar långa fastan. Under gudstjänsten kan deltagarna få ett kors av aska tecknat i pannan. Askan symboliserar död och manar till eftertanke kring hur vi lever våra liv. Det centrala är att avstå från det oviktiga i livet och prioritera det viktiga, som sin relation till Gud." Källa: Sensus multireligiösa almanacka.

Askonsdagen påminner oss om döden: "Kom ihåg att du är stoft, och stoft skall du åter bli". Fastan kan få oss att reflektera över hur fria vi egentligen är, hur vi använder oss av den frihet vi faktiskt har. - Vad gör jag med mitt liv?!

Konsumtionskulturen präglar våra liv. Det handlar inte bara om prylar, utan om så mycket mer, där njutningen är i centrum, där konsumtionen i förlängningen blir ett sätt att döva ångesten över att leva, att dö. - Men min macchiato, ska jag inte få dricka den ifred?

För att fastan ska bli meningsfull måste man avtså från något som är kännbart. Kaffet skulle i så fall vara i farozonen. Men i år ska jag försaka alkoholen, dra ner på konsumtionen av media (radio, tidingar). Jag ska försöka uppleva mer av tystnad, och reflektion.

Jesus fastade själv i 40 dagar i öknen. Med fastan kan vi förena oss med honom.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats