torsdag 7 februari 2008

Våga vara lycklig!

Kan alla glädjas över snödropparnas återkomst? Nej, inte de olyckliga. De ser bara sin olycka, och det mörker som får dem att sluta sig. Att öppna sig och uppfatta vårens blomning, och att känna glädje över att finnas till, kan bara de icke-olyckliga. Det vore kanske att gå för vitt att påstå att endast de lyckliga kan fröjdas över blommor och grönska. Men det är kanhända att vara lycklig, att inte vara olycklig. Finns det bara två lägen? Antagligen. Men varför är det svårt att säga att man är lycklig? Möjligen för att det verkar vara lite ytligt, som texten i en svensktoppslåt.

Hur som helst, jag skyndade mig ut med kameran för att ta en bild på snödropparna, som vore de en sensation, något jag aldrig sett förut. Min glädje, nästan överdriven, får mig att tro att jag är utan bekymmer. Så är det naturligtvis inte. Men de olyckliga blir inte hjälpta av att vi, icke-olyckliga, inte tar lyckan att leva på allvar. Våga vara lycklig!

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats