söndag 2 mars 2008

Vid foten av vår unga ek

Vid foten av vår unga ek spirar nu krokusarna. Ekens knoppar växer försiktigt, och bjuder på trädgårdens sista lövsprickning innan sommaren. Krokusarna och snödropparna är redan ovan jord för att signalera vårens genombrott. Vårens första blommor, och ekens sena utveckling av löven ramar in en spännande tid i trädgården. Nu kommer det dagligen att ske något nytt. Den ena dagen blir inte den andra lik, och det blir synbart (och vackert)!

Min son och jag räddade eken från Eons motorsågar för ett och ett halvt år sen. Huruvida trädet skulle klara flyttningen var en öppen fråga. Dagarna gick, veckorna försvann innan vi någon gång i maj (tror jag) kunde vara säkra på att eken skulle överleva, klara sig och förhoppningsvis trivas på sin nya plats, mitt på gräsmattan.

Eken, fullt utvecklat, blir ett vårdträd. Stort och tryggt! Under grenarna och löven kommer det växa fram en skön plats att söka skugga i. Stammen, barken kommer att ta emot trötta ryggars tyngd. Kronan kommer att växa över flaggstångens topp, och bli det första synliga tecknet på att man närmar sig vårt hus.

Till dess dröjer det förstås många år. Men fantasin och förhoppningarna skenar lätt iväg, när man dröjer kvar vid vårens tidiga blommor, när man stirrar ner på krokusen, och anar dess växande, när man stryker handen på den klena, men livskraftiga ekens stam. Riktigt säker på att våren är etablerad, till fullo, kommer jag att känna den dag då, min sons och min ek, öppnar knopparna, och talat om för oss alla att nu, nu är vi redo för sommaren.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats