söndag 20 januari 2008

Le bariste - italienskt kaffe på svenska

För ett par decennier sedan var det svårt att få tag på en ordentlig kopp kaffe i stan. Med invandrigen har den svenska matkulturen berikats med en utvecklad känsla för kvalitet, det gäller naturligtvis även kaffekulturen.

I Malmö finns åtminstone tre kaffebarer som gör mig kaffenöjd resten av dagen. Mina favoritbarer är kaffebar Solde (Regementsgatan), Kaffebar (vid Möllevångstorget) och Café Nesta (Södergatan). Förutom gott kaffe bjuds även på en trevlig pratstund med "le bariste". Ofta handlar samtalen om triviala vardagsting, vilket är helt på sin plats de få minuter man är i kaffebaren. Inget djuplodande, bara trivsamt prat.

En kaffebar av god kvalitet har en atmosfär (eller åtminstone varor) som för tankarna till Italien. Talar man om Italien glider man lätt in i ett samtal om fotboll. Det visar sig att Juventus och Milan är favoritklubbarna på mina barer. (En barista, bördig från Bankeryd, nämnde dessutom Jönköping Södra. När svenska favoritlag kommer på tal måste jag förstås nämna Malmö FF.) I tonåren var jag Milanfan, och stor beundrare av mittfältaren Riviera. Numera håller jag på Udinese (Udine ligger i Friulien, nordvästra Italien och inte så långt från mitt älskade Istrien).

Av någon anledning är det nästan uteslutande män som tillagar och serverar kaffet på mina favoritställen. Branschen har förstås en dominans av män, men duktiga kvinnliga "baristor" finns självklart, exempelvis på Kafferosteriet (Baltzarsgatan). Men kaffevärlden befolkas av en hel del nördar (till vilka jag får räknas). Nörderiet är inte endast något män hamnar i, men erfarenheten säger mig att männen dominerar även här.

Tack för en god macchiato Johan, Jonas, Oscar och Roberto!


Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats