torsdag 5 mars 2009

Inget vin, inget TV-tittande - fastan är här!

Snödropparna är centimeterhöga i Folkets park. Något annat vore kanske egendomligt så här års. Men nog kan våren kännas som en märkvärdigt ny upplevelse, åter och åter igen. Ljuset, gör allt, höll jag på att säga. Dygnets ljusa timmar kan knappast bli för många, så här strax efter en mörk vinter.

Kanske örnars svärmande också är ett vårtecken? I söndags, på Åsen, hade vi, högt, högt ovanför oss ett par örnar cirklande, spanande, lekande. Härlig syn! Med fågelsträcken kommer definitivt de klaraste tecknen på att våren är i ankommande. Snart är det dags för svärmar av starar, och det innebär total invasion av hus och hem. Statarnas närvaro är välkommen, om än påfrestande. Ett intensivt bråkande och ljudande, som bodde vi på en campingplats under en midsommarhelg. Det hör våren till, det välkomnar vi. Men det är skönt när de far vidare, trots allt.

Igår till lunch åt vi, min fru och jag, rester från söndagens underbara måltid, järpar fyllda med stiltonost och purjolök. Gott, inte minst med ett rustikt italienskt vin till. Särskilt mycket vin blir det inte under fastan, eftersom min fru fastar bort vinet i år. För egen del fastar jag bort TV-tittandet. Lättare än jag trodde. Resultatet av vårt fatstande har blivit att vi blockerar varandra, inget gloende på dumburken och alltför lite vindrickande.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats