tisdag 18 december 2007

Välkommen!

När jag läppjar på koppen, och ser ut över myllret av människor på "Möllan", känner jag mig hemma och delaktig i en värld med många kulturer. Även ute på landet, på "Åsen", finns en plats som ger mig en stark känsla av tillhörighet. Där, bland skogsbönder, finner jag mig tillrätta, i ett rikt kulturarv och i en natur som talar till mig på ett självklart sätt, som hade jag mitt ursprung där, och inte 1500 km söderut, i Istrien.

Utanförskap behöver inte ha med etnicitet, kultur, religion eller social tillhörighet att göra. Utanförskapet finns överallt. Värst är det när någras samhörighet bygger på andras utanförskap.

Mina funderingar, oavsett om jag är på ett café eller i vedboden, kretsar ofta kring frågor som rör samhörighet och utanförskap. Du är välkommen att ta del av mina tankar och synpunkter. Jag läser gärna Dina reflektioner.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats