tisdag 15 juli 2008

Om mörker och ljus - möte med Timbuktu, Reza Shayesteh och Elin Iskra

Pressklipp, Kristianstadbladet, 080710. - Jag befinner mig på ett mörkt ställe men vill ha ljus.Så beskriver rapartisten Jason Diaktié, mer känd som Timbuktu, sina låttexter.

Under fyra onsdagar i juli håller föreningen Telos författar- och musikaftnar i Maglehem. På onsdagen gästade Timbuktu och fyllde hela kyrkan i Maglehem till maximum. Radiojournalisten Elin Iskra höll i samtalet som hade ljus och mörker som tema. Stor del av tiden ägnades åt den trafikolycka som Timbuktu var med om för några år sedan vid vallgraven utanför Vittskövle slott. Timbuktu klarade sig men bilföraren, tillika kompis, avled.

- Ibland känner jag att man måste stanna upp och känna att man lever. Man måste veta hur snabbt det kan gå över och att lågan kan släckas.

Tragisk olycka
Fortfarande finns minnen kvar från den tragiska olyckan, minnen som även påverkar låttexterna.

- Jag skriver om det som finns inombords vid tillfället.

För tillfälligt är musikern från Lund mitt uppe i sitt nya album och det innebär för Timbuktu sämre koll på äldre texter. I sin hand håller han därför en plastficka innehållande låttexter från mer eller mindre kända Timbuktu-låtar, ifall glömskan skulle göra sig påmind.

- Jag har med mig stödpapper. Det är lätt hänt att man glömmer en textbit eller två. Man hinner skriva mycket mer i rappmusik än annan musik. Kanske jag borde använda mig av färre ord?

Publikmöte är kärlek
Timbuktu berättade även om mötet med publiken.

- Att stå inför ett framträdande är lite som att vara kär. Man oroar sig ständigt över att göra fel. När man sedan träder fram blir man svettig i handflatorna.

150 personer besökte medeltidskyrkan i Maglehem, enligt prästen lika många som under en julotta. Kvällen bjöd även på klassisk persisk musik av Reza Shayesteh. Nästa onsdag kommer författaren Anne Swärd och Ensemble Flatterie.

Inga kommentarer:

Bloggtoppen.se

View My Stats